onsdag 9 mars 2011

Hittat en ponny.

I lördags morse när hussen och jag hämtade tidningen såg vi mystiska spår i vår trädgård. Nästan överallt! Matten och jag som är spårexperter studerade dom och kom fram till att dom var efter en liten, liten häst. Hela dagen såg vi små spår efter den här och var.
Igår kväll på sista pinkrundan snubblade vi nästan på en liten, liten hästbajshög utanför trappen.
Så här såg den ut.
Den luktade inte parfym precis. Attans, är lille hästen fortfarande på rymmen, utbrast vi i kör när vi såg gödslet!? Nu, kommer det bästa: När hussen och jag strosade i skogen här hemma i eftermiddags HITTADE jag yttepytteponnyn! Den stod och käkade rådjursmat bakom en blå tunna och syntes knappt, men JAG såg den förstås. Den verkade glad att bli hittad, men hussen visste inte vad han skulle göra med den så vi gick och hämtade en hästvan granne. Sen gick vi till skogs en hel liten flock och hämtade ponnyn. Grannen ringde runt och fick sen napp hos en annan granne som inte ens hade märkt att hennes lill-ponny varit på rymmen i minst fem dygn! DET är verkligen dålig stil, tycker jag! Och ingen tackade mig för att jag hittat minihästen heller! Det finns inga foton för hussen har inte en kamera fastvuxen i händerna som matten har.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Rudi, det där som stinker det är mumsellimums att äta. En färsk hästmocka är det bästa jag vet. Vad duktig du är som hittade lilla hästen hoppas att ägaren tar hand om han ordentligt nu.

Unknown sa...

Fem dygn???? Stackars yttepytteponny - ska ni inte ta och behålla den? Den låter ju inte så platskrävande...

Salza sa...

Tur att man inte är häst på det stället, dom verkar inte så noga med sina djur precis. :(

Tur att du var duktig och hittade den.... :(

Sigge sa...

Men vad f---n??????
Hästen kom väl i alla fall inte frå duvetvar för där kan sånt hända tyvärr.
Den stackars lilla hästen borde få ett nytt hem där nån märker om den försvinner.
Matte säjer att hon kommer med största säkerhet till din mattes tråkjobb på måndag och har med en burk....

Eva sa...

Det är förskräckligt vidrigt hemskt äckligt elakt och totalt oförståeligt att ens en yttepytteponny kan vara borta så länge och ingen märker något!!!!
Den borde få flytta snarast, till någon som bryr sig!
TUR att du och hussen snubblade på den så den fick lite trevligt sällskap en stund i alla fall! Och tur att rådjursmaten räckte till den också.
Jag blir nååågot liiite upprörd alltså...

Sandra sa...

Amen fy så hemskt att de inte ens märkt det!!! Ger de inte hästen mat och vatten varje dag? fy rackarns och bo hos dem...tur att du hittade den iaf. Duktig du är :)borde ju få medalj eller något av hästägaren tycker vi iaf.

Ludde sa...

Du är nog världens bästa spårhund! Dur att du hittade yttepytteponnyn! Jag tycker att du skulle fått behålla den. Då kunde din matte sitta på den när du ska ut och valla dom... Kramis!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Det låter inte roligt alls. Ros till dig som hittade den och ris till den som inte hade koll alls. Bedrövligt.
Ulf o Nelson

Ann-Margret o Vinja sa...

Hur faan kan missa att ens häst varit borta i 5 dygn.....Ger dom den inge mat och vatten varje dag. Vilken himla tur att du hittade den så den inte svalt ihjäl i skogen.

Hoppas verkligen att någon anmäler dom för så här ska det verkligen inte gå till :(

Kasper sa...

Håller med alla andra - HUR kan man ha en liten häst - något djur överhuvudtaget!!! - och inte märka att den varit försvunnen i fem dygn!
Upprörande bedrövligt! Till och med ofattbart - ger dom aldrig den lille stackaren mat och vatten?

Hur är det - om dom har så dålig koll så kanske dom allmänt misssköter den och kanske har dom andra djur också.
Anmälan?
Tur i alla fall att ni hittade lilla ytte-pyttingen, och att han hittat till rådjursmaten!

Elliot sa...

Jag tycker oxå att du är jätteduktig som hittade den lille... men vad är det för folk, kanske det var därför han rymde, för att dom inte gett den mat.. jäkla folk

Vinja sa...

Sv. Ja du Rudi, vet inte hur vi ska klara oss utan snörull när snön försvinner. Undrar om det funkar lika bra med gräsrull när det är dagg ute.
Vi får klura på det.
Vov från Vinja

Hillman sa...

Hur kan det komma sig att man inte saknar sin lilla häst på fem dygn, oförlåtligt! Mattes äldsta tvåbensvalp hans sambo har häst men den är hon ut till varje dag, när hon kommer från jobbet. Hästen är ute på dagarna men får gå in till kvällarna, det ska mockas varje dag och hästen ska ryktas och ses över i hovarna, säger matten. Så hon kan heller inte förstå hur man inte kan sakna en häst. Det är ju ingen myra som man enkelt kan tappa bort. Tassigt att du inte fick ett stort grisöra för ditt jobb med att hitta hästen!

Taxkramisar.

Buttons sa...

hmmm !!! 5 dagar ??? stackars lilla ponny, vart har han sovit på nätterna ? han var säkert vrålhungrig ? anmälan absolut tycker jag o matte.....blötpussar

Hector sa...

Näe det där är inte gott att äta hua äckligt. Jodå jag har smakat och jag förstår inte varför många tycker det är gott att äta hästbajs ! Näe jag föredrar mina korvbitar jag, och faktiskt frolic också.
Men vilken tur att du hittade den lilla ponnyn. Det måste vara hemskt att vara borta i 5 dygn och ingen saknar en !!!!! Stackars liten.

Jenny o Brio sa...

Men du skulle ju ha fått en gigantisk hittelön! Åtminstone ett par grisöron för det fyndet!!! Bra jobbat hjältehunden!!!

Puss puss!
//Elba

Sofie sa...

Äter du inte hästbajs det som är det bästa som finns. Helt otroligt att de inte har saknat ponnyn. Här kollar matte extra noga flera gånger varje dag var kompisarna katterna är. Inne eller ut. Här skulle ingen försvinna omärkt.

Sofie sa...

Va äter du inget bajs??? Det som är det bästa som finns i alla dess former. Sedan finns det ju massor med annat gott man hittar när vi är ute. Gamla mackor, frukt, döda djur, ja jag vet inte vad som inte skulle vara gott. Har inte hittat nått än som inte faller mig i smaken

//faraohunden Ankan

Stella o Doris sa...

Men stackars lille yttepytteponnyn, kan den inte bo hos dig, kan väl sova i sängen :-)
Nä.... det är ju faktiskt inget att skoja om, riktigt hemskt vilket folk det finns!!

Sen så måste du lära dig en sak, hästskit luktar visst parfym och är så jäkla gott, speciellt på vinter när det blir lite fruset, det är som glass!!!

Ha en go helg kompis!!

Anonym sa...

Trillade in på din mysiga blogg och lämnar ett litet tassavtryck här =). Jätte fin vovve, verkligen jätte söt! <3