torsdag 3 mars 2011

Tupp, apport och Zeldas utmaning.

Long time no see! Nu vill jag att ni kollar noga...för idag satt en tupp på bordet på ank-nattklubben? Ni som följde min blogg förra sommaren vet hur jag kämpade för att beställa leverstuvning på ankrestaurangen då. Tills jag kom på att det var en nattklubb, då föll ju idén eftersom jag inte får vara ute och ränna på nätterna. Nu öppnar dom nog snart för säsongen. Tuppen är den stolte ägaren som kollade om något måste åtgärdas innan våren. Ja, öppettiderna , föreslog jag när jag nu hade honom på plats! Han skulle tänka på saken, gol han till svar.
Mot kvällen tog jag med matten på en joggingtur, hon måste trimmas inför kvartsmaran om tre månader! Det gick bra, hon var duktig och jag coachade henne att springa i uppförsbackarna också idag. Väl hemma kom jag på att vi kunde kombinera nervarvning med apport-träning!
Så här: Vi småjoggade bort en bit och jag satte mig, lite framför mig la hon apporten, sen joggade hon iväg ett bra stycke, vände sig och sa "Apport" , så då tog jag värsta satsen och rejsade fram, tog apporten och galopperade in till matten med den och fick korv! Så där höll vi på.
Då sa jag att metallapporten då...den har jag inte sett till sen i höstas? Jamen, jag vill inte att den ska frysa fast på din tunga, Rudi, förklarade hon. Men vi kan träna lite med den om du verkligen vill. Så då gjorde vi likadant med den som med träapporten...
...men matten hade rätt, den var ganska kall att ha i munnen så jag la ifrån mig den och sa bestämt ifrån att nu tar vi inte fram den mer förrän det är plusgrader överallt!

På lördag har dom fyra veckor gått som Zeldas utmaning gällde. Nu är ju hennes matte i Afrika och dansar utan hund, så kanske blir träningstiden förlängd lite? Men jag ligger i. Två gånger två minuter varje kväll cirklar jag runt parasollfoten. Varken mer eller mindre. Så här ser det ut i kväll. Jag har inte helt klurat ut tricket, men jag är på god väg! Är ni fler som jobbar på det här?

14 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Nu borde vi vara så gamla att vi får gå på nattklubb. Det låter syndigt och spännande. Med andra ord nåt som måste utforskas. Leverstuvningen blir som grädde på moset.Oj, vad kalorier det blev där då.
Nelson

Anonym sa...

Åh den nattklubben drömmer jag om att få gå på med dig. Nej vi snurrar inte runt på någon kudde vi ska bli drag queens baby!

Unknown sa...

Om utmaningen: Ojojoj nu måste vi ligga i de närmaste dagarna, tror att det var tisdag som var deadline. Det ser ju alldeles väldigt förtroendeingivande ut hemma hos er...
Jag undrar också om det är några fler som kämpar med "cirkla" - tack för kommandot, har ni något emot att vi också använder det?

Eva sa...

Vilken tur att du mötte ägaren själv! Hoppas att han är en så'n som lyssnar på sina kunder...
Och vadå "en bit kvar"??? Du är ju toppenduktig på det där!
PUSS!

Ludde sa...

Värst va du tränar din matte! Hon kommer nog att klara en hel mara också. Fint om du kan ordna bättre öppettider på ankrestaurangen, för då kan vi käka där nån gång i sommar. Du har verkligen blivit duktig på cirkla, och jag såg att du lärt din matte att gå runt också. Toppen! Kramis!

Lyckopiller sa...

Både du och matte är ju suveräna på att gå runt i ring! Nattklubb låter ju spännande, kanske jag kan ta mig hos dig i sommar så cirklar vi och dansar då.

Kasper sa...

Dom öppnar nog snart, ser att Tuppen redan börjat duka!

Du är väldigt duktig på att ta dig runt på det där konstiga sättet - men det är en sak jag inte förstår.

Om nu matten tycker att det där är så viktigt, varför gör hon det inte själv?
Försök träna henne till det, tror det skulle vara väldigt kul att se! :)

Team Nelson / Ordringen. sa...

Svar: Själva principen för selen är att den har en fästögla fram på bröstet och när hunden drar dras den in automatiskt in mot föraren. Den "tappar" balansen lite och det är ju inte skönt så det gör att den förhoppningsvis tycker att det smartare att gå lugnt bredvid matte/husse.
Det blir ju inga slitningar i nacke/hals vilket jag alltid har tyckt vara obehagligt att utsätta dem för.

Det finns flera på marknaden. Bl a VGW. Även Halti har en sele, alltså inte grimman.

Värt att prova,tycker jag.
Ulf

Parisercollie sa...

Härligt när ni kan träna tillsammans du och matte. Colliekramar

becca sa...

Vad duktig han är på Zeldas utmaning :D <3

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad bra att du håller matten i trim om hon ska springa halvmaran :) Låter alldeles för jobbigt enligt mig :( Men duktig matte du har som orkar.

Kul med lite träning med apporterna :) Kan tänka mig att metallen inte var skön ute :(

Sv. Jo mycke folk vara bara förnamnet....Det var hur proppfullt som helst. Redan innan kl 7 var det kö ut på gatan och bara ta sig in var inte lätt :( Vi var inte ute igen förens vid 10 taget...Men vi fynda en massa billig hundmat och fick en massa gratis prover :)

Hillman & Illerson sa...

Nej, några såna tokigheter gör vi inte. Vad ska det vara bra för att gå runt med baktassarna högre upp och framfotarna lägre och sen gå runt. Här ska inte vara någon går runt show, hihi. Fast du är väldans duktig!

Taxkramisar.

Tassintryck sa...

Duktigt!!! Heja, heja!
TACK för din fina hälsning till mig i min sorg
kram från mig
/maria

Jenny o Brio sa...

Wow vilket sväng på framtassarna du har där vid parasollfoten! Jag blir alldeles yr och snurrig när jag ser dig!

//Elba