söndag 13 mars 2011

Lubbat och gått spåret.

Ni vet ju att jag är mattens PT när det gäller att få henne i form till kvartsmaran. Som PT känner jag det tunga ansvaret att coacha henne varje dag. I morse möttes hon av den här synen när hon pallrat sig upp ur sängen. Hon förstod vinken omedelbums och vi stack iväg på en lång joggingrunda. Det är tjock glans-is på alla vägar men matten har spikskor och jag har värsta bästa balansen, så vi rände fram likt gaseller på savannen!Jag hade fixat vätskekontroller efter vägen, men glömt mugg till matten, så hon fick törsta.
Väl hemma slangade vi av oss smuts och svett, intog en lättare måltid (jo, t o m jag käkade en portion, löpning är aptithöjande). Sen överraskade matten mig med att packa spårväskan! Vi fick knata på ganska långt för att komma till barmarksskogen hon hade koll på. Jag satt och vaktade väskan medan matten försvann för att lägga ett spännade spår åt mig! Det blev lång väntan men jag hörde ju hela tiden hur det knakade och brakade där hon klampade fram. Man kunde tro att det var en hel älgfamilj på utflykt.
Sen skulle vi roa oss en timme medan spåret mognade. Det var inte svårt, vi promenerade en sväng och tränade lite på framförgående och kryp och sånt till det äntligen var dags att ta på selen och få det bästa kommandot jag vet: SPÅRA!
Så då gjorde jag det! En köttbulle för varje pinne...få se...det blev åtta köttbullar allt som allt och massor av applåder och hejarop som ekade mellan tallarna! Nu har lugnet lagt sig över Julita efter en rackarns rolig dag!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Rudi, vad duktig du är. En riktig spårare. Om jag lägger ut lite pinnar spårar du dig hit då?

Team Nelson / Ordringen. sa...

Det var skickligt av dig att hitta alla pinnarna så köttbullarna var verkligen välförtjänta.
Ruggigt bra gjort av din matte också att orka springa så långt.
Ulf

Ludde sa...

Konstigt! Inte får jag några köttbullar när jag hittar pinnar i skogen. Grattis förresten till vinsten! (Skulle aldrig vågat föreslå henne att vara näck...) Kramis!

Eva sa...

Tur Totte inte ser detta! Om han börjar tigga köttbullar för varje pinne han hittar blir det dyyyyrt:)
Ni är så duktiga, du o matten.

Grabbarna boys sa...

Den där orken skulle vi vilja ha lite av, eller rättare sagt vår matte.
Hon är inget vidare pigg just nu, men trots det var vi ute i över två timmar med henne idag.
Jätthärligt inlägg med gobilder på dig, precis som vanligt.
Vov o kram!

Ann-Margret o Vinja sa...

Riktigt bra att du håller matten i trim och motionerar henne lite ;) Kul att du fick spåra idag :) Vinja har också fått spåra, årets första :)

Torsten sa...

Jag säger bara en sak; Rudi du äger!!!
Du är en förebild för många, kan så mycket braiga saker (även om du råkar trampa på servitörer), ja du är bra helt enkel!!!
Gillar dej jag!

Märta Maräng o BollnäsTrollet sa...

vi kan känna doften från när du badade i förra blogginlägget=) underbart, hoppas det blir såna tillfällen här också snart!
Vilkens himlans rolig dag du har haft då, springa med din matte o spåra! Vilken energi din matte verkar ha också=)
Ha en skön dag!

Jenny, Elba o Dio sa...

Jag blir alldeles grööön av avund. Spårmark!!! Här är det bara snö snö snö, men det börjar sannerligen lukta gott överallt när det tinar bort undan för undan. Matten blir gaaalen på mig...

Hillman sa...

Hihi, va häftig du ser ut med joggingdojor och allt, hur du lyckades komma i skorna, förtäljer inte historien men fränt var det. Din spårrunda ska vi bara inte tala om, rena våren där du var. Jag blir riktigt avis, för finns det jädrar i mig ingen barmark. Skulle jag ge mig ut i skogen blev det till att simma i snön, hihi.

Taxkramisar.

Sigge sa...

Jag vill också ha köttbullar för alla pinnar jag hittar, kan väl inte spela nån roll vilka pinnar jag hittar eller?
När matte och hennes mamma var på din mattes tråkjobb så hade inte grisöronen införskaffats. Då hade matte bara varit hos surkärringarna på Lohegatan, den affären har matte aldrig gillat. Tuna Park där är de minsann trevliga och tillmötesgående!