onsdag 5 januari 2011

Trettondagsafton och julgransplundring.

Trettondagsafton...det låter som en kul dag, tänkte jag i morse. Matten är hemma, det är en bra början. Undras om man får besök idag?
Men hur jag spanade så kom ingen besökare.
Då får jag väl ta saken i egna händer, bestämde jag, och styrde kosan hem till Tiger. Ska du med, frågade jag? Nä, jag har besök av barn, svarade han, jag ska passa dom idag. Men vi kan härja runt i min trädgård ett tag när du ändå har kommit hit, föreslog han. Så då gjorde vi det.
När vi kastat runt med Tigers pipkorv ett bra tag sa matten att nu drar vi vidare. Det var ryggdjup snö mest överallt, men vi pulsade på.
En hel drös med nysnö har det fallit igen. Det är snyggt!
Väl hemma ville jag leka. Kasta kongen, befallde jag! Så blev det ännu mer pulsspring!
Jag vill leka med nåt jag inte sett på länge, bad jag sen. Då tog matten fram förra årets julklapp, som är en attans sladdrig hare. Den har bott i garaget sen i somras, så den var som ny!
När jag som bäst höll på och slängde harpalt ropade matten att nu är det färdiglekt!
Hon hade hittat min apportbock! Den har jag inte sett sen snön började falla. Kul!
Vi testar om jag kommer ihåg hur man kryper, föreslog jag sen. Visst var det så här man ska ligga för att åla iväg på rätt sätt? Jodå, sa matten, så då kröp jag rackarns långt och fick tio poäng av domarmatten!
Efter arbete kommer nöjen! Julgransplundring minsann!! Granen som matten och jag med sån möda knipsade av i skogen före jul står nu och pryder en driva. Kolla noga bland barren, uppmanade matten!
Så då gjorde jag det. Och tro´t om ni vill, men det fanns köttbullar här och där på julgranen!!!
Jag visste väl att det var skogens bästa träd vi fått med oss hem! När jag plundrat klart gick jag in och vilade mig lite, attans nöjd med Trettondagsafton!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, din afton verkar ha varit jättekul. Köttbullar i granen!! Det skulle vi åxå ha.Muatte gillar bilden på dig när du har snö på huvudet, hon tycker att den är jättefin.

Team Nelson / Ordringen. sa...

Kan man få låna din matte??
Jag fick minsann dra granen hela vägen till skogen. Husse satte på sele och fäste granen i ett spännband efter mig. Visst det var kul att dra men nån köttbulle såg jag inte röken av.
Nelson

Grabbarna boys sa...

Då förstår vi att du är nöjd med denna dag.
Vad mycket du får vara med om och attans roliga saker dessutom.
Här har vi pulsat i mycket snö idag igen och Teo har blivit trimmad till max.
Abbe misstänker att det blir hans tur imorgon.
Ha det så bra.
Vov från grabbarna boys!

Totti sa...

Julgransplundring med köttbullar!!! Din matte vet då hur man festar till det ordentligt. Jag ska genast gå och kolla i vår gran om det är förklädda köttbullar som hänger där.

Lyckopiller sa...

Hmmm...här har vi inte heller märkt några köttbullar i granen.Din afton verkar ju varit hur rolig som helst! Vi har fortfarande svinkallt!

Gnista sa...

Ojojoj vilken härlig afton du har haft :). Min dag har oxå varit bra, jag har matat 9 hungriga barn, tvättat och putsat på dem och matat dem ännu mer!! Voff från Gnista

Ludde sa...

Fånigt att inte du fick passa Tigerbarnen också. Kanske såna där ungar som tappar en massa gottigt på golvet? Såg ju fint ut i din skog också, men det verkar vara ett evigt pulsande... Kramis!

Eva sa...

DET var vad man kan kalla en vettig julgransplundring!!!
Och här har vi inte ens haft nå'n gran.... Jesper och Assar
(Matten hälsar att hon formligen älskade din mattes kommentar hos Nelson!:))

Kasper sa...

Har man ingen gran kan man inte ha julgransplundring heller. Nästa år VILL jag ha en gran! Då kanske jag får det som du!

Min matte kanske kan fixa så att det finns köttbullar på adventsstakarna i stället, för i morgon ska dom plundras här hos mig.

Attans duktiga ni är på att pulsa i snö, förrexten...

Gnista sa...

Japp kvinnor kan vet du.... Jag har stenkoll på vem som är vem av mina barn, men matte märker dem med tipex så HON vet vem som är vem.. Ja du Rudi, kaninen skulle jag oxå bra gärna vilja leka med - men det får jag inte!!! Voff på dig från 9-barns morsan

Ann-Margret o Vinja sa...

Vilken bra dag du verkar ha haft :) Både en massa bus och lite träning :)
Tur du kom ihåg hur man kryper :) Får hoppas att Vinja inte glömt det när snön är borta ;)

Att ni orkar gå och pulsa i snön. Själv blir jag trött efter bara en lite bit :( Men Vinja älskar att springa efter sin boll i snön :)

Men attans vilken bra gran du hittade då som det finn en massa köttbullar i :)

Anonym sa...

Å vi som inte ens hade nå'n gran. Får se om det har växt ut någon ny ost på våer ostträd i skogen idag istället! Dagmatte ska komma och se till lilla odågan en stund, så att vi kan gå ut och göra roliga saker utan att ha pirayan med oss :)

Du är SÅ stilig i snön! Snygg-Rudi!
Puss på snömössan

Anonym sa...

Det var från mig, Elba, ovanstående kommentar...

Salza sa...

Jag vill också ha en matte som tar hem köttbullsgranar, det har min matte aldrig gjort :(
Du är en lyckans ost du :-)

Ann-Margret o Vinja sa...

Sv. Det har börjat snöa nu här också :( Inte kul alls :( Tycker det räcker med dey vita eländet nu.

Ja kasta boll i snön är rätt kul :) Tyvärr så kan det gå åt ett gäng under en vinter för dom försvinner ibland ner långt och Vinja hittar dom inte ibland :(

Men inte är det skönt när det blåser ute, finns inge värre än blåst :(

Hade det så kul matten och du på eran promenad :) Verkar som om ni har mycke härliga vägar hos er. Man kanske skulle försöka hitta en karta över Julita och åka dit och gå lite promenader. Är ju kul att variera sig också :) Fast risken är nog stor att vi går vilse i era skogar ;)

Hillman sa...

Konstifika granar ni har i Sö'rmland som det växer köttebullar på såna finns inte här uppe. Måste nog ta mig en titt på det där nästa gång jag är till Västerås, kanske det finns såna där oxå.

Taxkramisar.

Lizzieonline ... sa...

Undrar om jag gjorde bort mej som inte kollade ifall det var några köttbullar i vår gran, som iofs åkte redan häromdan ... Hmmm

Fast jag har iaf Trettondagen till ära fått jobba mej igenom ett supersmaskigt märgben :-)))

Så en väl preparerad nospuss kommer här från en av alla din haremsbrudar !

Unknown sa...

Hur kan det finnas så mycket energi i en enda hund????