lördag 15 januari 2011

Kollosalt vilse!

Idag ska jag ta med dig till vägar och skogar som du aldrig varit i tidigare, Rudi, sa matten i morse. Om bara någon bil har kört spår så ska vi gå där jag brukade rida min häst för många år sen, sa hon. Kul, spännande, sa jag!! Så då gick vi iväg. Och det började bra, för när vi äntligen gått ända till dom nya skogsvägarna var det till och med nyplogat på dom. Vi gick och gick och gick, sen skulle man välja rikting i flera vägskäl...och matten valde och valde och sen frågade jag om det möjligtvis var en labyrint vi gick i. Nä, sa matten, man ska svänga här och sen där och sen där igen så kommer vi runt och hem igen. Jaha, sa jag , så då gjorde vi det. Och vi gick och gick och gick...Inte en stuga, inte ett människospår, inte ett bilspår, bara tusen älgspår. Ska vi gå hem nu, frågade jag uttråkad efter två timmar? Ja, nu är vi nog på väg hemåt, sa matten och lät lite orolig. Och vi gick och gick och gick...Så såg vi en soptunna! Jippee, skrek vi, här är bebott! Men hur vi gick och gick och gick så hittade vi ingen stuga. Vi gick förbi en radiomast som ingen av oss sett i våra liv förut. Bra, sa matten, om dom skickar helikopter med värmekamera för att hitta oss , ska dom leta vid en mast kan jag säga när jag ringer 112 snart. Ring husse, föreslog jag! Men han kan inte hitta oss om vi inte kan säga var vi är, sa matten. Så vi gick och gick och gick...DÅ kom en bil bakom oss!!!! Matten och jag viftade med armarna och en gammal man vevade ner rutan och trodde oss inte när vi förklarade att vi inte hade en blekaste aning om var vi befann oss. Efter en del dividerande fick vi hoppa in i bilen och farbrorn körde oss till ett ställe där vi kände igen oss! Vi var attans långt hemifrån tyckte han och ville köra oss närmre hem. Men nädå, sa matten härifrån genar vi hem genom storskogen och är hemma på en timme! Tusen tack för att du var vår räddande ängel och hej då! Nu ska vi älga hem på stigarna här så är vi hemma på ett tjillevipp! Jo, jag tackar jag, två timmars pulsande blev det...klart att ingen kört genom den skogen sen snön kom i november. Och vi gick och gick och gick...Vi kom hem klockan tre...vi hade gått ut klockan tio. Det blev en lång promenad, mumlade jag medan jag slök maten i ett nafs. Ja, den gör vi inte om, muttrade matten mitt i makaronerna. Aldrig mer!

18 kommentarer:

elliot kung af upphärad sa...

Oj jisses vilken promenad ni fick. Kulan skulle aldrig våge ta sig in i skogen, hon har inget lokalsinne alls. Hon kan t.o.m. gå vilse på motionsspåret.

Sandra sa...

Men HERREGUUUUD!!!! din matte verkar ju inte klok!...fniss...nu måtte du väl slippa gå mer idag...flin

Salza sa...

Så där gör min matte också ibland, stannar folk och frågar vart hon är nånstans.. Pinsamt så man kan dö...
Skönt att ni kom hem till slut..!

Ann-Margret o Vinja sa...

Det kan man kalla en redig promenad det ;) Ute och pulsa i snön i 5 timmar. Vilken tur att farbrorn med bilen kom och gav er lite lift :) Fast med facit i handen hade han ju gärna fått köra er lite närmare ändå.

Kan tänka mig att både du och matten är trötta nu. Men vad sa hussen då när ni varit borta och irrat så länge i skogen. Var han inte orolig.

Ha en skön lördags kväll nu.

Anonym sa...

DU SKA ALDRIG LITA PÅ EN MATTE!! bara på näsan din, bäste Rudi. Usch jag tycker det hela lät lite läskigt faktiskt. Det var tur att farbrorn dök upp i bilen. Dessutom är det ju vargjakt men här i Dalarna är alla skjutna nu så man behöver inte fundera på det något mera.

Sigge sa...

Oj,oj vilken eländig promenad. Ni skulle ha lånat min matte. Hon som går vilse i affärer, kör vilse i städer men i skogen eller på små vägar i skogen där funkar hon bättre än en GPS.
Himla tur att ni kom hem ordentligt.

Ludde sa...

Det är DÄRFÖR jag går de flesta promenaderna med husse! Mattar är inte att lita på. Kramis!

Kasper sa...

Låter hemskt, tycker både matte och jag! Det där skulle ingen av oss ha klarat!
Å andra sidan går matte BARA på snitslade stigar - för hon kan nästan gå vilse på ängen nedanför våran tomt! Bland hallonsnåren där GÖR hon det också!! På sommaren alltså.
TUR att ni kom hem helbrägda i alla fall!

Ann-Margret o Vinja sa...

Hej Rudi :)

Vinja simmar inte pga av någon skada utan för att bygga bra muskler och kondition inför tävling och även i vardagen. Sen tycker hon även att det är så otroligt kul så bara det är värt att åka dit och simma :)

Totti sa...

uj, uj uj. Det låter som träningsvärk i benen efter den marschen. Jag tycker du ska be husse köpa en GPS till din matte nästa gång hon fyller år.
Som tur är vågar sig min matte aldrig ut i okänd terräng. Hon saknar nämligen lokalsinne totalt.

Edith sa...

Snacka om långpromenad. Vilken tur att snälla farbrorn kom och "räddade" er. Colliekramar

Hillman sa...

Det var väl en jädrans tur att farbrorn kom åkandes, hur skulle det annars gått. Då hade vi nog fått höra på radion, för där brukar de efterlysa folk som gått bort sig, fast du har ju snok så du hade väl kunnat gå i bakspår hem. Det är något som vi brukade göra när vi jagade, då gick vi alltid i spårlöpan tebaks. Ni får välan skicka en dagens ros till farbrorn som hjälpte er.

Taxkramisar.

Lizzieonline ... sa...

Ojojoj vilken kondis du måste ha skaffat dej nu då :-))) Snacka om långis !!
Fast varför frågade din matte och husse inte dej hur dom skulle gå tillbaka !?!?
Helt säker på att du hade grejat den detaljen plättlätt !!!

Nosgnugg kommer här !!

Eva sa...

Vi är VÄLDIGT glada för att ni inte blev bortvirrade där i storskogen! Vilken tur med farbrorn med bilen!
Ge er helst inte ut i okända marker igen, det klarar inte denna nervösa typ:)

Freja Phaléne sa...

Oj vilken runda! Jag bor ju i staden och parken är min trädgård, så än så länge har inte husse lyckats gå vilse, men man vet ju aldrig med människor... vuff!

Storolillnosarna med matte Kerstin sa...

Oj, vilken låååångpromenad!! Att gå vilse är inget skoj, säger vår matte. En ganska hemsk känsla, säger hon. Usch!
Själva vet vi inte, det är väl bara att följa nosen om man vill hem, eller så bosätter man sig under en gran eller nåt. Nu fnyser vår matte nåt om att vi jämt trängs i hennes varma sköna soffa. Fattar inte vad hon menar med det!!

Tack för titten hos oss. Nu ska vi utforska vidare hos dig. Här verkar vara ett kul ställe, vi kommer tillbaka!

Glada svansviftningar från oss Storolillnosar

Wille sa...

Nämen jösses ! Vilken himla tur att ni fick skjuts en bit i alla fall men sedan flera timmars promenad hem, det är ju jättelångt !

Jenny o Brio sa...

Men Rudi! Vilken attans låååång promenad DET blev. Tassarna måste ha blivit alldeles platta!!!

Många prickpussar från Din Elba