fredag 28 januari 2011

På rätt väg!

Idag vill jag gå hela, långa vilserundan, fast utan att gå vilse, krävde jag i morse. OK, sa matten, så då packade hon karta, GPS och korv till mig. Men vi går från andra hållet idag , förklarade hon. Vi går dit där vi skulle ha kommit ut om vi inte gått så gruvligt vilse sist.
Men kolla, nybyggda kåkar , utbrast jag efter ett tag! Nädå, du har bara aldrig sett dom förr, dom är urgamla, fick jag veta.
Men här då, är det nybyggt? Nänänä, lika gammalt, fast nytt för dig. Men Sigge Svamphund har varit i det huset, det vet jag, sa matten. Morr, sa jag, för Sigge och jag är inte bästisar i verkligheten.
Äntligen kom vi fram till den gården där vi skulle svänga in på vilsevägen!
Innan vi lämnar vägen ska jag kolla läget, kom jag på. Gör du det, Rudi, sa matten, så kan du styrka dig med lite korv sen. Jag checkade av GPS och karta, det såg lovande ut! Sen blev det korv.
Efter ett tag blev det lite läskigt. Där hängde en piratflagga och slattrade i vinden. Om ni kollar noga ser ni benknotorna! Pirater Ohoj! Kom fram om ni törs! Myteri? Akta så ni inte får gå på plankan! Sånt där ropade jag , så dom inte skulle tro att jag var rädd för dom. Men dom visade sig aldrig. Lika bra det!
Men längre fram på vilsevägen fanns trädpirater i stället! Kolla vad dom har gjort med dom fina tallarna! Och ännu längre bort satt trädpiraterna utanför en husvagn och grillade falukorv och hade fredagsmys. Dom bjöd på korv fast jag hade egen! Matte glömde fota det.
Nåväl, efter fyra timmar, utan något vilsegående alls, en uppfriskande jakt på en räv och en ganska upprörd matte just då, närmade vi oss Hemma igen! Då fick jag lite fnatt!


12 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar så kul att bo i Julita, spännande pirater och sånt. Ska säga till matten att vi ska flytta dit. Tänk vad mycket kul vi kunde ha. Puss

Sigge sa...

Ha,ha Rudi!
Lövåsen ska du passa dej noga för eftersom det finn ko, häst och grismonster där!
Jag ch matte har faktiskt gått på eran vilse väg.
Bakom gården så går det en väg till vänster, efter den har jag nosat upp massor med murklor.
Morr på dej!

Eva sa...

Vilka söta tokrus!
Och vad bra att ni kom fram ordentligt idag:)
Kan också berätta att jag tog fasta på ditt råd Rudi. Tog fram även ett glassburkslock idag. Och så övade vi "kliva upp med framtassar på pall" mellan. Han är jätteduktig!

Salza sa...

Så modig du är som vågar gå i piratskogen... fast.... ska inte pirater vara på sjön?? Strunt samma... du är min hjälte i vilket fall :)

Team Nelson / Ordringen. sa...

Husse undrar om ska vända på batteriet om man går promenaden åt andra hållet. Han tänker på GPS:en.
Han är helt pucko.
Bra gubbar som bjöd på korv. Sånt ska uppmuntras.
Nelson

Ludde sa...

Det var väl bra att GPS:en fungerar så att ni inte försvinner i piratskogarna. Ska vi kalla dig för Fnatte nu??? Kramis!

Ann-Margret o Vinja sa...

Vilken härlig långpromenad ni fick idag då du och matten :) Skönt med GPS så ni slapp gå vilse ;)

Snäll matte som tog korv med så du inte behövde gå hungrig.

Kan man även se hur långt man gått med eran GPS eller visar den bara vägen hem.

Ha en skön helg :)

Lyckopiller sa...

Tur du inte gick vilse igen min stilige teletare! Varför ska du leta upp just te? Och vad finns det i de andra burkarn?

Freja Phaléne sa...

Hej du, Jäkla söt du är när du får fnatt hörru =)
Och det är ju inte konstigt med glädjeutbrott när både matte och trädfarbröderna bjussade på korv!!!
Nospussar

Totti sa...

Fyra timmar....? Så långa promenader har vi aldrig gått. Jag föreslog för matte att vi skulle åka och hälsa på dig, så du kunde ta med oss på vilserundan nästa gång, men så sa matte att hon inte trodde att jag skulle upskatta ditt sällskap, eftersom jag är en grinig surgubbe(?). Jag förstår inte alls vad hon menar.
Hon hälsar också och frågar om hitta rätt-apparaten fungerar bra.

Elba, Jenny o Dio sa...

Det är modigt att gå på vilsevägen flera gånger efter vilsandet, trots hitta-rätt-apparaten (som Totti så klokt har döpt den till). Tänk om ni går vilse igen, ännu mer!!! Och pirater!!!! Det kan säkert finnas troll också då!
Härliga busryck du har Rudi! Dina öron flaxar så sexigt, jag blir alldeles matt!
Jag ska nog skaffa en hitta-rätt-apparat jag med och skriva in Julita-Rudi så kommer jag skuttande till dig! Då kan vi kämpa mot piraterna tillsammans!

Pusspusselipuss Elba

Hillman sa...

Vicken görspännande dag du haft, jag förstår att du fick tokknas när du kom hem med snörullning och hela tjosan.

Taxkramisar.