lördag 27 november 2010

Vickat för Sigge.

I morse satt jag och kollade ut genom fönstret. Det snöade fina flingor, var tio grader kallt och ingen blåst. Jag vill göra nåt annorlunda och kul idag, sa jag med bestämd röst. OK, sa dom.
Så då åkte vi till julmarknaden! Och det första som hände var att det blev kramkalas för där var Tigermatten, och eftersom Tiger inte var med henne tyckte jag att hon behövde en massa hundkramar och pussar, så hon inte skulle känna sig så ensam! Hon sålde kransar och så bjöd hon på surdegsbröd med smör på. Det smakade mums!
Bara några marknadsstånd bort ropade någon på mig, det var Sigges matte! Utan Sigge! Eftersom jag är så snygg så ville hon fota närbilder på mig. Fick hon väl, för hon hade fickan full med hundgodis!
Sen vickade jag lite för Sigge, som låg hemma och drog sig i värmen. Nån måste ju ställa upp och hjälpa hans matte i julkommersern. Det är roligt att stå bakom disken och kränga varor, som Sigges trattkantareller till exempel!
Sen fick hon klara sig själv för jag ville gå en runda och kolla alla papperskorgar. Det var många nitlotter i dom, men också dumpade smakprover och plastskedar och små skålar med matrester av allehanda slag. Det blev rena rama julbordet för mig!
Plötsligt kom värsta snygga bruden gåendes! Det var första gången jag träffat en tjej som ser ut som jag själv! Hon hette Annie och var ganska gammal men urläcker! Vi snackades vid och pussades och så. Då sa hennes matte att dom känner min pappa jätteväl och att jag är rackarns lik honom! Hälsa honom från favoritsonen, sa jag till dom. Sanningen är han han har noll koll på sina söner och döttrar, farsgubben!
Jo, på marknaden var det många häftiga intryck för en skogshund som mig, så efter ett tag trängde det på och matten och jag tog en sväng i samhället. Man kan ju inte göra tvåan på marknad, ettor däremot skvätte jag gladeligen på tomtar, granar och skyltar. Annars kan ju ingen veta att jag varit på plats och roat mig.
Till slut åkte vi hem och då skulle jag impa på matten och springa till "rutan" och visa att jag minsann kan treans moment. Men...var är rutan, utropade jag förvånat!? Knappt ett spår av koner eller snören såg jag! Dom är begravda under all snö, sa matten och så grävde vi fram dom och la undan dom tills det blir vår igen!

16 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Du är helt enkelt bäst. Helt oemotståndlig. Ska försöka få husse att gå på julmarknad med mig. Vilka fina grejer jag skulle konna välta omkull. De fina granarna med långa barr - Disneygranar som husse säger- de kan man pinka in revir på. Fina grejer det.
Vi hörs. Nelson

Anonym sa...

Åh vilken dag, de där papperskorgarna hade jag gärna doppat ner huvudet i. När det gäller damer Rudi: Du är allt oförbätterlig. Kram

Sandra sa...

Vi har oxå varit på julmarknad idag ...jag (Z:a) hittade en halv korv med bröd under en av de uppställda brandbilarna som jag försökte dyka under och ta men precis innan husse höll på att trippa omkull återfick han fattningen och jag missade korven :(

Maria sa...

Gud vilken rolig blogg ni har, jag blir så glad varje gång jag läser :) Imorgon ska vi på julmarknad nere på stan! Får vi se om det är nåt att ha :) Hoppas vi ses snart igen, trots att det är ett tjockt täcke på planen.

Hillman & Illerson sa...

Va kul du har haft varit på julmarknad och träffat både Tigers och Sigges matte. Vi förstår att det trängde på efter allt gottigt du satt i dig, hihi.

Taxkramisar.

Sigge sa...

MOOOOOOORR!!!!!
Jag trodde faktist att matte försökte skoja med mej om att du vickat för mej!
Men, men i juni då kan hon drömma om att jag ska passa huset. Då sköter JAG torgboden!!!!!

cockettsriccardo sa...

vilken härlig dag du haft å så duktig på att hjälpa alla dina hundkompisars mattar.
Gott å få provsmaka lite då behövde du ingen kvällsmat eller?
Ha en skön första Advent.
Ricco & Towe

Ludde sa...

Åh, vilken härlig dag du haft. Smakprover och fotogodis! För att inte tala om papperskorgsgodis. Du smällde väl i dig skedar och allt förstår jag. River gott när det blir 2-dags... Kramis!

Ann-Margret o Vinja sa...

Vilken otur då att inta Tiger var med julmarknaden :( Tänk vad kul ni kunnat haft runt alla som var där :)
Men tur hade du i alla fall som kunde få en massa smakprov, det är inte dumt det.

Vilken tur att du kunde hjälpa Sigges matte lite också nu när Sigge inte var med.

Kul att träffa någon som känner din pappa :)

Du verkar i alla fall haft en kul dag på julmarknaden.

Vinja och jag önskar dig och din matte en trevlig första advent.

Eva sa...

Vilken tur att jag inte var där!! För hade du stått som försäljare (eller Sigge förstås) hade jag nog gjort av med alldeles för många pengar! För jag är INTE världsmästare på att motstå springer-ögon, trots att jag får en hel del träning av Hannes...:)

Edith sa...

Vilken härlig julmarknad! Och vad kul att träffa en sån snygg tjej ... som är precis likadan som du. Matte säger att våra oliver klarar sig trots snön. Idag när jag vaknade och kikade ut ... vilken besvikelse ... all snö var borta. Vilken tur att Hilda och jag var ute och snörejsade igår kväll. Colliekramar

Jenny o Brio sa...

Vad du var snäll som vickade för Sigge. Markander är spännande saker. Jag var på marknad i mars och hann nästan med att hjälpa en farbror att äta upp sin hanburgare lite snabbare. Min matte uppskattade inte alls min hjälpsamhet... Knepigt!!!

//Elba

Sigge sa...

Nu har jag tränat in ett bra morr, om inte förr så ska jag testa det i april på lydilitykursen.
För övrigt så påstår matte att jag inte får jobba som försäljare alls denna vinter. Nädå, passa huset kommer det att bli

Ludde sa...

Snygg snörullbild, fast fast "flygbilden" är outstanding! Kramis!

Kasper sa...

Oohh, säger matte när hon tittade på alla bilder, vilken SNYGGING du är!!! Hrm... säger jag... Jovisst är du snygg, men det är faktiskt jag också. Minst lika. Tycker jag.
Men den där Annie...

Ha det fint, kompis!

Wille sa...

Jojo det är bra tt man vet hur man ska roa sig. Kul att vi åtminstone är två som gillar snö nu när Sigge bangat ur och kasper nästan. Det är så skönt med snö och jag mer än väl få mer snö här.
Näe någon julmarknad orkade jag inte med, för jag var helt slut. men dte är ju inte så konstigft efter en så hektisk helg som det varit nu den här helgen.