onsdag 10 november 2010

En fin dag och björn del 2.

Tja! Idag har jag haft en sån där rackarns bra dag igen. När Tigermatten och Tiger plötsligt finns hemma hos mig och jag får åka deras bil hem till dom och slipper ligga ensam hemma och dega! Vi har busat och brottats och jag bjöds på älgkött minsann! Sen var vi ute länge och promenerade i skogen för Tigermatten lider inte av björnfrossa!
Men nyss fick matten höra att jaktlaget har sett björnspår vid vår badsjö tidigare i höst.
Betyder det att björnen slagit rot just här? Och inte är på genomresa? I så fall blir det inte så lätt att få med matten i skogen hädanefter...
Men just nu njuter jag bara av all underbar snö som fallit! Man kan snörulla hur många gånger som helst och snön finns kvar ändå! Ut och rulla med er, kompisar! Gärna mattarna också :-)

16 kommentarer:

Bamse och Valle sa...

Ja tänk man kan tvätta sig ordentligt nu, ingen dusch här inte. Ha en bra dag. Nospussar från grabbarna i ett snöstormigt Norr

Freja sa...

Den där björnen borde rimligtvis gå och sussa nu när snön kommer. Ditt snörull ser härligt ut!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Ha det kul i snön men se upp med där Bamsetypen/Nelson

Grabbarna boys sa...

Ja, vad härligt det ser ut med snön.
Skönt för matten att slippa en grusig o blöt hund.
Akta dig för björnen.
Vov från grabbarna boys!

Ludde sa...

Min blötsnö håller inte för rullning, men det ser onekligen mycket skönt ut på din bild. Du får börja med att ta ut matten på korta promenader så kommer hon nog att våga lite mer varje gång... Kramis!

Sandra sa...

Åh vad härligt med snö men akta dig för björnen!!!

Katarina sa...

Hua!!! Kan tänka mig att björnen gärna vill bo i din vackra trakt, men stackars matten och hennes björnfrossa...

Eva sa...

Så'n DÄR snö vill vi också ha!!!
Slippa bli så äckligt blöta om tassarna. Men matten säger det är typiskt - hon vet från sin tid "inne" i Sörmland att det blir bättre där än i Stockholm.
Vi kräver flytt!!
Jesper och Assar

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad kul att du fick komma ut i skogen med din kompis Tiger och hans matte :)
Fast jag kan förstå om din matte inte vill ut i skogen om det finns björn där :( Hon är nog rädd om både dig och sig själv.

Får hoppas då att björnen bara är på genom resa och inte tänker bosätta sig hos er :(

Kasper sa...

Va väldans kul att du har en Tiger att vara hos och busa med!

Här får du en länk att visa din matte!
http://www.youtube.com/watch?v=HHYrzmkXp8s&p=869EAD916DEE8595&playnext=1&index=11

Ni får väl göra som min matte brukar göra i skogen - hon LÅTER! Ropar "hohoho, se upp, här kommer VI! Alla andra bort, bort bort...!"
Eller nåt liknande.
I våran skog finns vildsvin ibland och det HAR funnits en varg där också!!!
Mågon har sett lo.
Men ingen har sett en BJÖRN!

Jenny o Elba sa...

I andra länder med vilttäta skogar sätter man en pingla om halsen på hunden, så att viltet hinner undan
och inte blir överraskat. (Man ska inte gå runt och småvissla dock eftersom björnar visslar.)

Fast jag tror inte att björnen egentligen vill er nå't illa. Oftast håller dom sig undan från oss.
Vi har gott om björn och där vi bodde tidigare hade vi som sagt en precis bredvid tomten en solig sommardag. Jag hittade aldrig någon i skogen därefter iallafall trots att jag var ute med vovven i skogen de flesta tider på dygnet, året om. Fast vovven talade ibland om att nalle var i krokarna förstås och försökte stoppa vår framfärd i skogen...

Ann-Margret o Vinja sa...

Halloy i stugan :)

Tänkte bara höra om det är okej att jag länkar till dig.

Salza sa...

Önskar att jag också hade en Tiger... låter som att ni har himlans kul. :-) Jag har bara en Ibsen och han är så våldsam av sig när han leker :(

Hillman sa...

Attans om du fått en stationär nalle i din skog, då blir det nog till att vänja matte vid björnar. Kul att se att du gillar snö, inte alla jyckar som tycker om det, brorsan till exempel.

Taxkramisar.

Edith sa...

Matte och jag säger bara en sak ... se upp för björnen ... undvik skogen. Colliekramar

Unknown sa...

Är det inte med björnar som med älgar att man framförallt ska se upp med att hota deras ungar - trampade en gång nästan på en nyfödd älgkalv och så rädd har jag sällan varit - jag såg framför mig hur älgkon skulle komma dundrande. Sprang så fort jag kunde tillbaka åt samma håll jag kommit, hon syntes lyckligtvis inte till. Så om du inte retar upp björnen är väl det mest sannolika att den struntar i dig, den har ju inget att vinna på ett bråk... och så här års ska de ju vara feta, mätta och sömniga.
Hoppas att björnfrossan lägger sig snarast, låter inte kul!