tisdag 22 november 2011

Promenadbeskrivning.

Hussen skulle handla mat och sånt idag, så då åkte matten och jag med halvvägs. Vi hoppade ur bilen här vid elektricitets-mojen. Det var superdimmigt hemma hos oss, så jag tog på mig reflexen, men när vi började promenera hemåt fanns ingen dimma alls!

Kolla bara! Alldeles dimfritt! Här gick vi alltså...

...sen svängde vi här...

...rakt mot stället där tusen höns lägger tusen ägg varje dag, tror jag i alla fall att dom gör.

Fjäderfäna syntes inte till, men attans vilka bajshögar dom åstadkommit! Bautahöns...tur dom var inomhus!

Sen är det värsta raka vägen och man ser nästan ingen skog. Det är ovant för mig.

Vi genade över vallen och mattens vattentäta kängor visade sig vara lika vattentäta som ett såll!

Vägen hemåt går lite uppför.

Jag gick förbi flera dass här, men jag blundade, för jag orkar inte kånka hem fler.

Äntligen lite skog igen! Vi tar en liten paus och gömmer lite godis i mossan, föreslog matten. OK, sa jag som inte är nödbedd.

När godiset var hittat och konsumerat fortsatte vi hemåt förbi huset där det växer skog ända fram till trappan. Praktiskt om man blir pinknödig mitt i natten.

WOW, kolla, utbrast jag här! Jag vill leka Wilhelm Tell! Men matten orkade inte tälja sig en pilbåge. Trist.

Knatade på nerför en backe och se, då tog det trista slut! För där kom min nyaste brud, Nella, på promenad. Oj, Snygg-Rudi, vilken överrraskning, pep hon förtjust när jag rusade fram.

Nella är rackarns lekvänlig och luktar mumma därbak. Jag körde nästan slut på henne, hon flämtade som en snygg blåsbälg när vi skildes åt.

Efter den romantiska têt-a-têten genade vi genom skogen...


...satt en stund på en moss-sten och gjorde lite mindfulness. Matten och jag kör en sån kurs tillsammans på fejan, och nu hade jag läxa. Så då gjorde jag den.

Här kunde jag skönja vårt mål...där bortom gärderna bor jag.

Fast man får inte gena över höstplöjda åkrar, utan man måste hålla sig i skogsbrynet. Annars blir det shampo och sånt trams innan man får gå in och käka.


Jojomänsan...nu är det bara några meter kvar till mitt hus. Det var nästan tre timmar sen vi hoppade ur bilen vid eletktricitets-mojen och det var hög tid för en skål mat! Har jag berättat att sen jag var magsjuk har jag börjat älska mat, det har jag aldrig gjort förr i hela mitt liv. Jag ligger i riskzonen för att bli rundlagd, säger matten nu!

25 kommentarer:

Siriosmilla sa...

Som vanligt en härlig promenad. När man dessutom får leksällskap blir livet toppen!

Emma o Malte sa...

Det var ingen dålig promenad ni har gått idag!! Det måste vara attans långt för er att åka och handla :-)

Anonym sa...

Wilhem Tell?? Leka? hihi, hur leker du Tell leken?? Hardu börjat känna Spanielhungern komma krypande? Den kan jag berätta mycket om:)

Grabbarna boys sa...

Ja, hur långt har ni till affären egentligen????
Om du vill veta så har vi kanske 700-800 meter till våra affärer minsann!!
Där har faktiskt Abbe varit utanför ikväll....ingen mjölk hemma!
Vov från grabbarna boys!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Ät du killen. Går du tretimmarspromenader är det ju självklart att du ska äta dig mätt.

Eva sa...

Ganska bra med en sådan bit till affären så att ni fick en så'n toppenpromenad! Och tack snälla för att vi fick hänga med:)
(Längtan till Sörmlandsnaturen blir dock svår av dina bilder...)
PUSS!
SV Visst är det nåååågot lite liiiite irriterande med katter som prasslar på nätterna...?

Jenny o Brio sa...

OJOJOJ! Vilken spännande promenad. Är du helt säker på att det är höns därinne? Det kan ju vara någon sorts dinosaurie... Jisses vilka högar!

Ann-Margret o Vinja sa...

Vilken super härlig promenad du och matten varit på idag :) Vad kul att du börjar att gilla din mat :) Kan ev gissa vad som gör dig så matdriven, antar att du äter kortison fortfarande och det bli hundar attans hungriga av.
Och om du slutat med det så kanske du bara inser att det är rätt gott med mat :)

Kram

Ann-Margret o Vinja sa...

Okej, så Rudi har blivit en finsmakare med andra ord ;) Då blir det att köpa "fin foder" hädanefter då ;) Duger inte med ett normal foder för herrn längre.

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vad skönt att du fått tillbaka aptiten igen. Som vanligt gör du fantastiska promenader och vad mycket du lägger märke till på vägen.

Ludde sa...

Va? FYRA VECKOR utan Luddekex? Vilken pina! Om jag skulle gå såna där långpromenader hade jag nog sett ut som en hårig whippet. Förstår att du hinner bli hungrig trots mossgodis. Vilka rackarns jättehöns som inte stoppar bajset i påsar efter sig. Tur att du inte kom i vägen för en sån. Det var nog bättre att komma i vägen för Nella... Kramis!

desperat hemmafru sa...

Efter en sådan promenad hade Buzz sovit gott. Tyvärr blir det sällan sååå långa promenader. Men jag är säker på att även Buzz hade gillat det. Om han bara får ha rätt kläder på sig...

Hanna aka Lilla My sa...

Synd på mattens dojjor, men helt klart värt det för en sådan promenad.

Nospussar från Tila

Älsa o BollnäsTrollet sa...

Vi är riktigt avis....så många härliga ställen ni har att gå på..men det hade varit kul att se dej i värsta upp plöjda åkern;) men vi förstår dej...vem vill hamna i duschen?? Huu nej inte då vi=)
Ha en skön dag!

Katarina sa...

Kan du skicka hit lite magsjuka till Leia? ; )

Edith sa...

Jag kan inte säga annat än "vilken härlig promenad". Fick du några ägg av bautahönsen. I så fall kan du väl skicka några till oss ... min husse älskar ett kokt ägg till frukost. Men vad fasen ... jag fattar inte hur Hilda kunde hinna till dig och tillbaka ... även om hon kallade sig Nella ... det är precis Hilda. Colliekramar

Sigge sa...

Begriper inte det där förbudet att vara i plöjda ¨åkrar.
Jag utsätts också för hot om jag funderar på att testa åkrarna.
Så trodde jag att alla springer spaniel älskade mat!
Både Nelly och Färghandels Vilma kan visst äta tills de spricker.
Matte tror att hon vet var den där elgrejen ligger, jag ska kolla när jag åker förbi på lördag

Ann-Margret o Vinja sa...

Nej du Rudi, matten kommer inte alls springa i Vilsta backen, bara Vinja. Jag har sån tur att jag brukar inte ens behöva gå upp för backen alls, för det brukar Angie göra när vi kör backträning :) Attans tur jag har ;)

Kram

Vi i Kasperian sa...

Wow, en sån prommis! Attans stora gärden och VÄLDIGT många höns måste det bo på det där stället! Kanske FLERA tusen? Lite synd om dom, dom får nog aldrig ge sig ut på promenader!

Hillman sa...

Hoho, vicken rackarns häftig promenix du haft, massor av grejer att lukta på. Det är alltid roligt att gå på ställen som man inte är varje dag. Får se om jag kan lura till mig en sån vända i morgon, matten skulle visst ta enris till en krans. Kanske det blir i morgon om hussen orkar, annars får det väl bli en annan dag. Så du har en tjej som luktar gott, såna gånger när det händer så har jag aldrig fått snosa dom där bak, utan att de svurit åt mig, hihi. Du bor väldans bra i alla fall, med skog runt om, här har jag vägen lite för nära men annars är det braigt.

Taxpussar i mängd.

[Anna] sa...

Rudi Rudi vet du vad våran matte hittade? Eller såg eller någonting. Hon lägger ner onödigt mycke tid på att läsa men vi blir i alla fall kliade under tiden. Men i boken hon läser nu så står det om Julita, tänk om det står om dig oxå i boken. Vi tycker matten ska läsa högt för en deckare med Rudi vore häftigt. :)

Freja Phaléne sa...

Oj ni bor ju mitt i skogisen!!! Sånt ser jag bara när jag är med husse på geocaching vovvenader....
Konstigt med ett skog hus ju!
Jag ser mest betong och parker, men det finns mycket att läsa här med!!!

[Anna] sa...

Matten läser "Hammarbyserien" Pepparkakshuset - Carin Gerhardsen.Men hon och vi är besvikna för det stod bara Julita en gång första 100 sidorna så hon vet inte om det kommer någon Rudi med :/ Jaa en polar-kamera står högst på våran önskelista, annars hittar vi på bus inne heeela långa vintern ;)

Anonym sa...

Hårligt härligt med en massa mys.
Ni får mysa på fort

Ha det gott kram

Ricco & Towe & Alfons

becca & olga sa...

Hihi jag skrev ju "nästan uppe med tuppen". Vi gick ut vid 8 (jättetidigt för att vara oss, här hemma är vi sömntutor hela högen!