tisdag 4 september 2012

Valdemarsvik, rally, bad och Åsneskrället.

I söndags såg det ut så här igen...matten och jag for iväg på långstyrning...superlångt susade vi iväg...
 ...så långt att vi fick lov att stanna och pinka här i Ringarum. Och då hade matten först lyckats ta oss tvärs igenom Norrköping där det var poliskontroller och rödpilade omvägar...så det var ju lite spännande.
När  vi äntligen kom fram var vi i Valdemarsvik. Där hade ingen av oss varit förr. Vi visste knappt att det fanns nåt som hette så på kartan. Det bästa med Valdemarsvik är hundbadet, tycker jag.
Rocky och Rockymatten var redan där så dom kunde rikta in mig rakt mot stranden så snart jag hoppat ur bilen. Jordens service!
 Efter bästa plaskstunden var det dags för rally. Så här skulle vi gå, tyckte domaren. Vi gjorde inte precis exakt så, så då räckte poängen inte riktigt till i Valdemarsvik. Så det var ju synd när vi åkt så rackarns långt. Matten gjorde värsta tabben när hon svängde runt  sig själv och mig i
360 grader åt fel håll. Det kostar poäng det, vill jag lova! Sen råkade jag komma på fel sida av en skylt en gång, det är också dyrt...men annars var vi bra!
 Fast nu har jag varit tillbaka hemma i Julita i två dagar, så nu har vi glömt det där...förutom badet förstås. Ikväll kände jag mig mogen att lämna tillbaka Tigers åsna som jag haft på långlån, så då gick jag hem till honom med den.
 Ju närmare jag kom, desto mer ångrade jag mig och deppade en hel del när matten slängde Åsneskrället över Tigers staket så han kan hitta den där som värsta överraskningen sen.
 Men sen blev det roligt, för då gick vi till en vall i skogen och där körde vi "uppletande av liten docka" hundra gånger och det var lika kul varje gång att rusa ut och leta reda på henne och byta henne mot makaroner.
 På hemvägen blev jag seriefigur...
...och världen bred och smal på samma gång!

10 kommentarer:

Eva sa...

JAG tycker att du borde få en väldans massa poäng för återlämnande av åsnan!
Och ett seriealbum med dig vora ju topptoppen!

Asta och Iris sa...

Ja det där med rally är ju supersvårt tycker matten så hon gör ju allt fel. Uppletande är superduperkul ju!

Grabbarna boys sa...

Ja, tänk en hel serietidning med dig Rudi...vilken succe!!
Blir du inte allsångsledare så kan du väl bli en seriefigur i tidningen "RUDIS ÄVENTYR"!
Vi kommer garanterat prenumenera på den!!
(Sen tycker vi visst att din matte ser ut att vara minst 15 är yngre på den översta bilden där hon kör bil med dig som passagerare....så ut och jogga med henne typ 11 km vet vi!!)
Vov från grabbarna boys!

Ludde sa...

Bra coachning! Nu har du fått bra stuk på matten. Hon kanske slipper tvåtimmarsrundorna med dig nu? Leta dockor kan väl smälla lika högt som att långlåna åsnor... Kramis!

Vi i Kasperian sa...

Tycker du fick superbra utdelning på långåkandet - ser ju ut att vara jättehärligt ställe att bada på!
Klart förresten att ni var jättebra, och skylten tror jag för min del var felplacerad!!!
(Du har väl hört historien om den stolta modern som for till Stockholm för att se sin son delta i vaktparaden! Hemma igen så berättade hon förstås:
"...men tänk, alla gick i otakt utom min Kalle..."

Och deppa inte över åsnan - du kan säkert låna tillbaks den snart... ;)

Totti & Lydia sa...

Vi förstår mycket väl att det kan bli sväng åt fel håll ibland, när mattorna inte hinner läsa skyltarna ordentligt. Vår matte gör fel hela tiden, tur att hon går på kurs. Och vet du, i Ringarum var vi också och pinkade i somras.

Unknown sa...

Rallylydnad är uppenbarligen svårare än det ser ut, i alla fall för mattar och hussar. Det räcker tydligen med ett pyttefel för att man ska rasa i placeringarna... Lärorikt att läsa! Men övning ger ju färdighet, skulle man kunna tänka sig en kurs för mattar och hussar utan hund, där det bara gällde att träna på att läsa skyltar snabbt och rätt?

Emma o Malte sa...

På den där badbilden ser man ju bara svansetippen på dig! Har aldrig provat dyka ner med huvudet sådär faktiskt!
Attans synd på rallylydnaden, men vi vet ju allihop att ni är bäst!

Storolillnosarna sa...

Det är rackarns vad människorna är petiga. Man ska absolut snurra åt "rätt" håll. Spela roll när man iaf kommer till samma ställe. Och lämna tillbaka Tigeråsnor, när man kan behålla dom, som är mkt roligare. Hm..? Kanske inte för Tiger då förstås...

Vår matte blir förresten impad över att din matte orkar åka så långt för att rallytävla. Max 2 timmars resväg säger vår, sömntutan.

Ami sa...

Du är så duktig att skriva Rudi. Läs på skyltarna själv när du tävlar rallylydnad,