söndag 14 augusti 2011

Ett litet äventyr i Julita.

I morse cyklade matten iväg med mina spårpinnar. Hon var borta länge och så kom hon hem och berättade att nu hade hon minsann lagt ett roligt spår till mig i ett nytt skogsparti!
Häng med så får ni se hur det blev!

Vi började med att knata fram i solen på en stubbåkerväg.

Sen svängde vi in på den här knöggliga skogsvägen, precis där vildsvinen matas och skjuts. Fast dom var inte där då.

Vi traskade på hela knöggelvägen. Mot slutet fick jag spårselen på och så måste jag leta reda på var spåret började, för det hade matten glömt och inte hittade hon vimpeln hon satt upp heller!

Tur hon har mig! Så klart hittade jag spårbörjan och så jobbade jag på. Hon hade varit lurig på ett ställe och grävt ner en pinne i mossan så bara ett yttepytte hörn stack upp. Där fick jag lite huvudbry och irrade runt ett tag innan jag lokaliserade och krafsade fram pinnuslingen. Då jublade matten och jag också för det blev rena godisregnet där!

Spårslut, alla pinnar upplockade av superhunden Rudi. Nio köttbullar slukade (dubbelt upp vid nedgrävda pinnen). Törsten brände i strupen men när jag krävde vatten fick jag inget för vi hade glömt vattenflaskan hemma!

Då fick jag brått hem! Tillbaka över stubben...

...genom höga gräset...med tungan släpande på marken...

...där...mitt hus skymtar äntligen bland lövverket....

...törsten håller på att ta kål på mig....

...jag andas flämtande och släpar mig upp på gårdsplanen....

...använder mina sista krafter för att runda husknuten...

...för DÄR står min vattenskål fylld med svalt, läskande, livgivande, uppfriskande regnvatten! Så gick det till när jag spårade i morse. Annars har jag mest tränat rallylydnadsspiraler och såna nyheter idag. Man blir lite yr då.

16 kommentarer:

Katarina Uggla sa...

Halloj Rudi!! Ber om ursäkt för att jag inte lyckats få min matte att kolla in bloggen tidigare... Hon är trög som bara den ibland! Verkar ha varit en bra dag för dig, själv har jag gått härliga promenader och faktiskt kollat in ett hus som hela min flock ska flytta tiil inne i Flen! Där kommer jag att ha en trädgård att ströva runt i.. Matte är superglad att det ordnat sig så fint med huset!! Kolla gärna in min blogg www.misscurlysue.blogg.se !! Svansvift från whippeten Scilla

Marie S sa...

Attans! Du menar inte att matteuslingen glömde ditt vatten... Vilken rackarns dålig matte! Men köttbullarna som belöning var ju med i alla fall - ja då får hon duga för denna gången också! ;-) Men nästa gång påminner du henne om att hon ska ha med vatten!!!

Ann-Margret o Vinja sa...

Vilken tur att du hittade var spåret började när matten glömt var hon gått.

Vad kul att det gick så bra med dom nergrävda pinnarna, roligt med lite nya utmaningar. Men attans vilken glömsk matte du har, inte får man glömma vatten när man är ute :( Man blir ju jätte törstig när man spårar, både hunden och matten ;)
Här är det alltid med vatten i ryggsäcken, både på promenader och på träning.

Emma o Malte sa...

Vad du är duktig som klarar av såna superspår som till och med matten glömmer bort!! Du borde kallas Super-Rudi istället tycker vi.
Och det där var ju ingen dålig vattenskål!! Vart köper man dom???

Vi i Kasperian sa...

Åh Rudi - med stigande oro och förtvivlan läste jag och matte om hur du släpade dig hem, med uppbjudandet av dina sista krafter - skulle du orka ända fram innan törsten tog ut sin otäcka rätt????

Puh, tur att det gick som det gick! Men så är du ju också en superhund med superkrafter!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Som straff borde matte få bära med sig den "lilla" regnvattenskålen nästa gång.
Nej, jag skojar förstås. Vi måste ju också visa at vi har inte bara varg utan även lite kamel i oss.
usse går och visslar på Dansen den går uppå sfinxta skär. Egyptens nationalsång kallar han den. Och där finns det kameler.
Nu skriver jag snart lika snurrigt som husse.
Nelson

becca & olga sa...

Vad duktig du är Rudi :D

Det ser kul ut diet där med spårpinnarna. Har du lust att förklara lite snabbt hur de fungerar??? Alltså hur ni gör övningarna :D

Siriosmilla sa...

Bra jobbat! Både med spår och spiraler! Siri och Smilla kommer inte till Julita den här helgen. De ska visa upp sin vackraste sida här i Norrköping istället, men söndagen efter (den 28) skulle vi kunna träna rallylydnad, busa och promenera!

Eva sa...

Ska du verkligen behålla den virrmatten??:)
Jo, jag tycker nog att även mattar kan få vara lite glömska ibland.
Däremot, säger A, så BORDE de inte vägra hänga med på spår man hittar ÄVEN om det börjat regna! (Han blev lite sur när han inte fick ranta in i skogen på hemväg ikväll. Han spårade in på varenda minsta upptrampade stig!)
PUSS på dig pysen!

Ludde sa...

Skönt att du lyckades släpa dig hem till vattenskålen. Det är kanske dags att matten alltid lägger en vattenflaska som spårslut? Då kan hon ju inte glömma lika lätt... Kramis!

PS Du anar inte vad som hände min vattenskål idag! DS

Ann-Margret o Vinja sa...

Jo det är nog så sant att man skulle ha vår eller höst semester när man har hund och vill träna och gå långa promenader. Fast det är ju rätt skönt vara ledig på sommaren också ;)
Är väl bara vänta på den stora tipsvinsten så man kan vara hemma alla dagarna :)

Ha en skön tisdag du och Rudi :)

Anonym sa...

Å va du e duktig Rudi!
Tur att du kunde fixa allt såg ut att bli en lång runda!

Ha det bäst Rudi

Grabbarna boys sa...

Fanns det inte en endaste vattenpöl i skogen som du kunde ta dig en slurk ifrån dåååå?
Märkligt, här finns hur många pölar som helst. (och vi får inte ens närma oss en endaste för matten!!!)
Men impade till 1000 blir vi av ditt långa spår iallafall.
Duktiga, duktiga Rudi, där med basta!!
Vov från grabbarna boys!!

Jenny o Dio sa...

Det är verligen tur att matten har dig, när hon inte ens vet vart hon börjat sin tappabortsakerfärd"! Du är en sann hjälte som hittar allt. Vilken bra vattenskål du har där hemma!!!

Wille sa...

Vilken spännande spårdag du hade här. Tänk om jag kunde vara lika duktig att spåra som du. Men matte tycker att jag är duktig, men man kan ju alltid bli bättre.
I höst skulle jag ha börjat på en rallylydnadskurs, men mitt bakben satte stopp för de planerna. Så nu får vi se om matte hittar en annan kurs längre fram när jag blivit bra, fast då är väl alla fullsatta antar jag.
Nåväl då tränar matte och jag på egen tass, det går ju det med.
Ha nu en skön sensommardag idag och alla andra dagar också.
Nospuss Wille

Hillman sa...

En jädrans tur att din stora vattskål var välfylld, annars hade det inte blivit roligt.

Taxpussar.