lördag 10 april 2010

Spår, skogsluff och fästing!

Matte fick mail från min gamla spårfröken att nu var det snöfritt vid min andra klubb. Ville vi komma dit och spåra? Om vi ville!!! Det första jag gjorde var att provsitta prispallen. Här satt jag nämligen i höstas när jag vann appellprovet. Det var roligare då, för då var det publik, applåder och pokal och så. Jag trivs här på ettan!
Sen la spårfröken ett långt, komplicerat spår till mig och matte la ett spår till frökens schäfer. Så åkte vi till klubbstugan och fikade och pinkade. En timme senare gick vi våra spår. Det var knepigt ibland men väldigt roligt. Jag hittade alla apporter och löste alla kluriga vinklar och blindtarmar fröken lagt åt mig. En hel påse korv och ost blev det vid slutpinnen! På bilden sitter jag och tar igen mig och tittar ut över mina spårmarker. Det var hela kohagen och hela nästa åker.
Trötta och belåtna åkte vi hem och lufsade runt i vår nästan helt snöfria skog ett par timmar. Det var väldigt avslappnande.
Matte sa att jag gick omkring med det här överdimensionerade örhänget en lång tid. Jag märkte aldrig att det hängde där. Ganska snyggt!
I de högsta klasserna i Bruks ska man klättra på stege. Kan det vara en sån här, månntro? Jag ska kolla upp det innan jag börjar träna på den.
Efter vår sköna skogsluff hängde det pinnar och löv och barr mest överallt på min päls. Husse snyggade upp mig lite och då hittade han vårens första fästing som han krossade innan jag hann fota den. Ikväll blir det grisöra har jag blivit lovad!

8 kommentarer:

Sigge sa...

Jo en del som haft en bra dag.
Jag planerar för spaade i morgon så jag blir av med allt Oliver sprutade i min päls.
Förre året så fanns det vitsippor i massor detta datum.
Men det var då det!

Anna & Nova sa...

Hej Rudi och välkommen till min blogg, vad kul att du tittade in :)Hihi jag är jättesnäll men jag gillar att se tuff ut ;) Ja träna med matte är livet, ser att du och din matte tränar för fullt. Så duktiga ni är. Många fina bilder i bloggen med, det gillar min matte =) Ha det bäst!

Ludde sa...

Va duktig du är på att spåra. Jag har satt på mig ett fästinghalsband nu, så om en vecka ska jag väl klara mig helskinnad i skogar och på ängar. Jag skulle nog akta mig för den där stegen om jag var du, men örhänget var ju dekorativt... Kramis!

Skånegrabben sa...

Hej
ja spårning är kul. Vi spårar med vår hund en hel del och hon är duktig. Tar några hundra meter och hittar oftast slutmålet.

Men klättra på stege skulle aldrig vår hund göra...ha ha...är hon för klumpig för....söt vovve du har.

Tessan sa...

WOW inte visste jag att du var en sådan spårmästare! vi spårar flör skojjs skull mest..Men du, YES ska du ABSOLUT INTE tvätta päls med! Ph värdet är NO NO för en hundpäls det tar bort det naturliga fetterna i hundpälsar och kan göra att ni får klåda i huden! Så ta genast och byt till hundschampo som ju är framtaget för hundpälsar!! Grrrrrr nu blev jag upprörd över sådana tips! Precis vad vi gick igenom både på klippkursen och på kurskvällen på jägarvallensdjursjukhus som kicki har med sina valpkursare....

Men stor puss ska du ha och hoppas matte inte har några "hard feelings" på mig för detta!?

Elliot Kung af Upphärad sa...

Rudi jag står här och gör vågen för dig för att du är så duktig.. tänk om jag oxå kan bli så bra en dag och få stå överst på prispallen....
Kulan hittade en fästing på mig oxå idag.. äckliga smådjur.. usch..

Wille sa...

Vad duktig du är. Det låter skoj att spåra. Kanske ska vi prova någon gång matte och jag.
Uäcck för fästingar. De borde inte finnas alls tycker min matte.
Snygg pälsdekorastion, det ska väl synas att man varit i skogen.

Malte och Snoken sa...

mkt bra tilltag att provsitta prispallen! det måste vara oerhört stimulerande att vilja sitta där igen liksom! be matten gnida in platsen med korv!